Senegal

Senegal, le pays de la teranga... Teranga? Teranga betekent gastvrijheid en dat zijn geen loze woorden. De Senegalezen zijn een vrolijk en gastvrij. Fietsen door Senegal is écht genieten van coleur locale en kinderen die je enthousiast achter je fiets hollen.

Senegal is ook de bakermat van Vélo Afrique. We gaan terug naar 2011 waar we onze eerste officiële Vélo Afrique editie konden organiseren. Zes edities Senegal staan op onze teller waarmee onze deelnemers vier scholen- en opvangcentra hebben gerealiseerd. De finish van onze Senegal edities ligt steevast aan de Lac Rose waar ook de wagens van Paris-Dakar over de eindstreep reden.

In 2023 trekken we terug naar Senegal. Senegal heeft veel te bieden en daarom trekken in 2023 opnieuw naar het land. Het parcours loopt langs de mangroves en langs de kust. In het zand bijten is een spreekwoord dat na een deelname plots heel tastbaar wordt. Fietsen door Senegal met een warm zonnetje op je fietshelm. Zet maar op je bucketlist!

Mountainbike challenges in Senegal

7 - 13 november 2024
VOLZET // Samenwerking met Ligna Verda. Privé editie.
Afstand
350 km
Hoogte
2500 hm
Moeilijkheid
2/5
14 - 20 februari 2025
Samenwerking met Ligna Verda. Privé editie.
Afstand
350 km
Hoogte
2500 hm
Moeilijkheid
2/5

Veel gestelde vragen

De logementen zijn steeds een mix van tentenkampen, herbergen, hotels tot zelfs resorts. Op elke locatie voorzien we sanitair zodat we ons kunnen wassen. Tevens is er op elke locatie elektriciteit om je GPS op te laden.

Basisregel is dat je geen waardevolle items meeneemt. Juwelen, geld of dure telefoons laat je beter thuis. Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw materiaal en fiets.

We raden iedereen aan om jouw reiszak steeds met slotje toe te maken en je fiets op slot te hangen. Vanuit Velo Afrique kunnen we ons hiervoor niet verzekeren.

Als organisatie hebben we een goed contact met onze lokale afgevaardigden en het Ministerie van Toerisme. In België volgen we het advies van Buitenslandse Zaken en de gezondheidsaanbevelingen van het Tropisch instituut.

Wij willen zelf uiteraard geen risico’s nemen als organisatie. Indien zou blijken dat de politieke en of medische situatie van de bestemming niet stabiel of te gevaarlijk is, zullen we jullie hierover informeren en een bekijken wat de mogelijke alternatieven zijn.

Om deel te nemen moet je minimaal 18 jaar zijn op moment van afreizen.
Wij organiseren verschillende infosessies om in te schrijven voor Vélo Afrique Kameroen. Wanneer alle deelnemers gekend zijn worden er deelnemersvergaderingen georganiseerd. Tijdens deze vergaderingen wordt het hele avontuur in detail uitgelegd. Zo kan iedereen goed voorbereid toeleven naar de fietsuitdaging. Tijdens deze deelnemersvergaderingen gaan we in detail door het roadboek en staan we stil bij de verschillende onderdelen van dit avontuur.
Van de traditionele wafelenbak, spaghettifestijn, barbecue, wijnverkoop, carwash of rommelmarkt tot een sponsoring van jouw werkgever. Dankzij jouw creatieve sponsorwerving heb je in een mum van tijd het bedrag ingezameld. Tip: plan je fondsenwerving tijdig!
Je hebt een geldige internationale reispas nodig en een visum. De reispas dient minimaal 6 maanden geldig te zijn na terugkeer in België. Hoe je het visum aanvraagt leggen we je graag uit op onze deelnemersvergadering.

Natuurlijk hopen we dat je zelf meekan maar indien je door omstandigheden moet afzeggen dan gelden volgende annulatievoorwaarden:

  1. tot 70 dagen voor vertrek: 70% terugvorderbaar van de reissom verminderd met het inschrijvingsgeld
  2. tussen 70 en 55 dagen voor vertrek: 50% terugvorderbaar van de reissom verminderd met het inschrijvingsgeld
  3. tussen 55 en 30 dagen voor vertrek: 25% terugvorderbaar van de reissom verminderd met het inschrijvingsgeld
  4. minder dan 21 dagen voor vertrek: 0% van de reissom verminderd met het inschrijvingsgeld
    Bij een annulatie van een deelnemer kan de deelnemer dit overdragen aan een derde. De mogelijke kosten die hiermee gepaard gaan zullen door de deelnemer gedragen worden.
Een fietsdokter fietst mee en kan (dringende) basisherstellingen meteen uitvoeren. We verwachten van elke deelnemer te voorzien in basismateriaal: minimaal vier reservebanden en plakgerei. Dagelijks kan je bij de fietsdokter in het basiskamp terecht voor een smeerbeurt. Wanneer je fiets “onherstelbaar” blijkt hebben we reservefietsen ter beschikking. Meer details vind je in het roadbook. Afspraken rond wisselstukken worden gemaakt tijdens de infosessies.
Als binnenband raden wij “Joe’s no Flat” aan. Dit is een kant-en-klare binnenband met een “melkproduct” binnenin dat lekken dicht. Tubeless kan ook maar hou er dan rekening mee dat jouw banden afgelaten moeten worden voor transport, er geen compresseur beschikbaar is en dat CO² patronen niet toegelaten zijn op het vliegtuig. Als buitenband raden wij de” X-King 2.2 Protection” of “Race King 2.2” van Continental aan. Een gelijkaardige band van een ander merk is ook goed.
Neen, dat is (nog) niet mogelijk omwille van logistiek. Het gewicht én de batterij van een elektrische fiets bemoeilijken het vliegtransport. Ter plaatse zal de capaciteit van de batterij in warme omstandigheden ontoereikend zijn. Daarbovenop kunnen we ook niet garanderen dat batterijen dagelijks opgeladen kunnen worden. Niettegenstaande volgen we de evolutie van de elektrische (mountainbike)fietsen op om dit eventueel toch mogelijk te maken.
Vélo Afrique voorziet één fietsdoos per deelnemer voor het transport van de fietsen. In volgend filmpje ontdek je hoe je jouw fiets optimaal in de fietsdoos inpakt. Voor het inpakken organiseren wij een fietsinpakdag. Meer details hierover verkrijg je op de deelnemersvergaderingen.
Je hoeft niet over de allernieuwste carbon bike te beschikken maar anderzijds dient de bike wel een avontuur te kunnen overleven in niet altijd de meest comfortabele situaties. Twijfel je of jouw bike dit avontuur zal overleven dan kan je op de deelnemersvergaderingen advies inwinnen bij onze fietsdokter. Indien je nog een nieuwe bike wenst aan te schaffen geven wij op de deelnemersvergaderingen hierover alle nodige info.
De verschillende dagetappes worden uitgestippeld om op GPS te rijden. De GPS-tracks worden tijdens de deelnemersvergadering op jouw GPS-toestel geïnstalleerd. Een GPS toestel moet je zelf voorzien of is te huur via Vélo Afrique (voorwaarden te verkrijgen op de deelnemersvergaderingen) Wij raden Garmin toestellen aan, Mio toestellen zijn niet bruikbaar! Zorg er tevens voor dat het toestel over een SD kaartje beschikt zodat ook de toppografische kaart van onze bestemming erop kan gezet worden.

Tijdens de ritten heb je het liefst zo weinig mogelijk mee maar wel het noodzakelijke. Voor eventueel pech onderweg heb je volgende zaken zeker nodig in jouw fietstasje of op jouw fiets:

  • fietspomp
  • reservebinnenband
  • toolkit met kettingpons
  • plakgerief
  • missing link
Items die je nodig hebt voor Vélo Afrique zullen toegelicht worden op de infoavonden. Daar stellen we ook, indien mogelijk, voor om een groepsaankoop te doen zodat we een voordeel hebben op de algemene winkelprijs. Garmintoestellen, binnen- en buitenbanden, fietspompjes, herstelkits, sleutelkit,… elke euro die je hier kan besparen kan je voor jouw reis voorzien!
We vragen om een (stevige) sporttas of reistas te gebruiken. Valiezen zijn niet geschikt omwille van het transport. Beperk het gewicht tot maximaal achttien kilo. Denk aan de rug van jezelf en die van de crew! We raden aan om je bagage af te sluiten met een (klein) veiligheidsslotje.
Zorg er voor dat je enkel de broodnodige spullen meeneemt. Doorheen de dag draag je je fietsoutfit… Om het je eenvoudig te maken hebben we een filmpje gemaakt van wat je allemaal moet meenemen!

Een weekje voor afreizen organiseren we een moment om de fietsen in te pakken in de fietsdozen en klaar te maken voor transport. De fietsdozen stellen we gratis ter beschikking.

Om zeker te zijn dat jouw fiets netjes en veilig in de fietsdoos past, hebben we dit filmpje gemaakt. Zo ken jij de kneepjes van het vak en kan je goed voorbereid je fiets in de fietsdoos stoppen.

Energy Lab is partner van Vélo Afrique en organiseert conditietesten voor deelnemers met een interessante korting.
De dokter die meereist vanuit de organisatie is op de hoogte van de lokale procedures om in geval nood de juiste beslissing te nemen om jouw welzijn te verzekeren.
Een dokter volgt met de volgwagen het peloton en kan dringende zorgen toedienen bij ziekte of kleine valpartijen. In het basiskamp organiseert de dokter elke avond een “doktersuurtje” waar je (echt pijnlijke) pijntjes behandeld worden.
Neem je specifieke medicatie of heb je medische aandachtspunten, dan kan je dit kenbaar maken op je persoonlijke medische fiche, die voor het vertrek verzameld wordt. Specifieke medicatie moet je zélf voorzien. De dokter beschikt over een uitgebreide apotheek maar basiszaken voorzie je zelf. Meer informatie vind je in het roadbook.

De telefoon- en internetverbinding in Afrika zijn zeer beperkt. Telefoneren is prijzig! Geen erg, we proberen de luxe en comfort achterwege te laten en ons onder te dompelen in de Afrikaanse cultuur. Vanuit de organisatie verzorgen we dagelijks communicatie via onze Facebookpagina in de vorm van een fotoverslag, filmpje of een beknopte tekstupdate.

Items die je nodig hebt voor Vélo Afrique zullen toegelicht worden op de infoavonden. Daar stellen we ook, indien mogelijk, voor om een groepsaankoop te doen zodat we een voordeel hebben op de algemene winkelprijs. Garmintoestellen, binnen- en buitenbanden, fietspompjes, herstelkits, sleutelkit,… elke euro die je hier kan besparen kan je voor jouw reis voorzien!
We vragen om een (stevige) sporttas of reistas te gebruiken. Valiezen zijn niet geschikt omwille van het transport. Beperk het gewicht tot maximaal achttien kilo. Denk aan de rug van jezelf en die van de crew! We raden aan om je bagage af te sluiten met een (klein) veiligheidsslotje.
Zorg er voor dat je enkel de broodnodige spullen meeneemt. Doorheen de dag draag je je fietsoutfit… Om het je eenvoudig te maken hebben we een filmpje gemaakt van wat je allemaal moet meenemen!

Een weekje voor afreizen organiseren we een moment om de fietsen in te pakken in de fietsdozen en klaar te maken voor transport. De fietsdozen stellen we gratis ter beschikking.

Om zeker te zijn dat jouw fiets netjes en veilig in de fietsdoos past, hebben we dit filmpje gemaakt. Zo ken jij de kneepjes van het vak en kan je goed voorbereid je fiets in de fietsdoos stoppen.

Energy Lab is partner van Vélo Afrique en organiseert conditietesten voor deelnemers met een interessante korting.
De dokter die meereist vanuit de organisatie is op de hoogte van de lokale procedures om in geval nood de juiste beslissing te nemen om jouw welzijn te verzekeren.
Een dokter volgt met de volgwagen het peloton en kan dringende zorgen toedienen bij ziekte of kleine valpartijen. In het basiskamp organiseert de dokter elke avond een “doktersuurtje” waar je (echt pijnlijke) pijntjes behandeld worden.
Neem je specifieke medicatie of heb je medische aandachtspunten, dan kan je dit kenbaar maken op je persoonlijke medische fiche, die voor het vertrek verzameld wordt. Specifieke medicatie moet je zélf voorzien. De dokter beschikt over een uitgebreide apotheek maar basiszaken voorzie je zelf. Meer informatie vind je in het roadbook.

De telefoon- en internetverbinding in Afrika zijn zeer beperkt. Telefoneren is prijzig! Geen erg, we proberen de luxe en comfort achterwege te laten en ons onder te dompelen in de Afrikaanse cultuur. Vanuit de organisatie verzorgen we dagelijks communicatie via onze Facebookpagina in de vorm van een fotoverslag, filmpje of een beknopte tekstupdate.